Soudobé výrobní prostředky vyžadují stlačený vzduch. Rozsah od neupraveného foukaného vzduchu až k jeho použití v různých stavech. vzduchu až po naprosto suchý, bezolejový a sterilní stlačený vzduch. Nevhodnosti v naší atmosféře jsou typicky neviditelné pro obyčejné oko. Můžou však vážně narušit spolehlivý provoz pneumatického systému a konzumního zařízení a mohou mít negativní dopad na kvalitu produktů.
1 m3 atmosférického vzduchu ukrývá mnoho nečistot, například:
– Až 180 milionů nečistotových částic. Ty mají velikosti od 0,01 do 100 μm.
– 5 – 40 g/m³ Vody ve formě atmosférické vlhkosti.
– 0,01 až 0,03 mg/m3 Oleje ve formě aerosolů minerálních olejů. a nespálených uhlovodíků
– Stopové množství těžkých kovů, jako je olovo, kadmium, rtuť, železo.
Kompresory nasají atmosférický vzduch a obsažené nečistoty a tuto kombinaci silně koncentrují. Při kompresi 10 bar-op ( 10 barů nadtlaku = 11 barů absolutního tlaku ) se množství nečistot zvýší 11krát. V 1m3 stlačeného vzduchu se pak nachází až 2 miliardy nečistotových částic. Mazací oleje a oděry pronikají z kompresoru také do stlačeného vzduchu.
Řádná úprava stlačeného vzduchu přináší přínosy:
– Prodloužení životnosti spotřebičů.
– Kvalitu výrobků lepší a stabilní.
– Pneumatické potrubí bez kondenzátu a korozních škod.
– Menší množství závad.
– Potrubí bez kondenzátorů kondenzátu.
– Snížení nákladů na údržbu.
– Snížení tlakových ztrát způsobených netěsnostmi a průtokovým odporem.
– Snížení spotřeby energie díky menší tlakové ztrátě.
Pokud nečistoty a voda z atmosférického vzduchu zůstanou v stlačeném vzduchu, může mít to nepříznivé důsledky. To platí pro potrubí a spotřební zařízení a také produkty mohou utrpět, pokud je kvalita stlačeného vzduchu špatná. V některých případech může použití stlačeného vzduchu bez patřičného úpravy být nebezpečné a zdraví ohrožující.
Třídy kvality definované v normě ISO 8573-1
Třídy kvality stlačeného vzduchu definované v normě ISO 8573-1 usnadňují uživateli stanovení jeho požadavků a vybrat zařízení, které potřebuje k úpravě vzduchu. Norma je založena na specifikacích výrobce, které udávají definované limity pro jejich zařízení a strojů, které se týkají čistoty stlačeného vzduchu. vzduchu.
Norma ISO 8573-1 definuje třídy kvality stlačeného vzduchu podle:
Obsah oleje definice zbytkového množství aerosolů a uhlovodíků obsažených ve stlačeném vzduchu.
Velikost a hustota částic Definice velikosti a koncentrace částic pevných látek. které mohou zůstat ve stlačeném vzduchu.
Tlakový rosný bod Definice teploty, na kterou se stlačený vzduch zahřívá. lze ochladit, aniž by došlo ke kondenzaci vlhkosti, kterou obsahuje. Tlakový rosný bod se mění s tlakem vzduchu.
Pevné částice ve stlačeném vzduchu
– Opotřebení pneumatických systémů. Prach a jiné částice způsobují otěr. Tento účinek se zvyšuje pokud se částice spojí s mazacím olejem nebo tukem a vytvoří tak brusnou pastu.
– Částice, které jsou nebezpečné pro zdraví.
– Chemicky agresivní částice.
Olej ve stlačeném vzduchu
– Starý a jiný olej v pneumatickém systému. Pryskyřičný olej může zmenšovat průměry potrubí a způsobovat ucpávání. Tím se zvyšuje odpor proudění.
– Stlačený vzduch bez oleje. Při pneumatické dopravě může olej ulpívat na výrobku. dopravován, a tím způsobovat ucpávání. V potravinářském a farmaceutickém průmyslu stlačený vzduch musí být ze zdravotních důvodů bez oleje.
Voda ve stlačeném vzduchu
– Koroze v pneumatickém systému. V potrubí a provozních prvcích se tvoří rez a způsobuje netěsnosti.
– Mezery v mazacích filmech. Mezery v mazacích filmech vedou k mechanickým závadám.
– Tvorba elektrických prvků. Elektrické prvky mohou vznikat, když se některé kovy dostanou do s vodou.
– Tvorba ledu v pneumatické síti. Při nízkých teplotách může voda v síti zmrznout a způsobit poškození mrazem, zmenšit průměr potrubí a zablokovat potrubí.
Voda ve stlačeném vzduchu
V atmosféře se vždy nachází určité množství vlhkosti. Ta se nazývá atmosférická vlhkost a její obsah se mění v závislosti na čase a místě. Při jakékoliv teplotě může určitý objem vzduchu obsahovat pouze maximální množství vlhkosti. Atmosférický vzduch však obvykle obsahuje méně než je toto maximální množství.
Maximální vlhkost humax [ g/m3 ]
Maximální vlhkost humax ( nasycené množství ) znamená, že maximální množství vlhkosti, které může obsahovat 1 m³ vzduchu při určité teplotě. teplotě. Maximální vlhkost nezávisí na tlaku.
Absolutní vlhkost hu [ g/m3 ]
Absolutní vlhkostí hu se rozumí skutečné množství vlhkosti. obsažené v 1 m³ vzduchu.
Protože maximální vlhkost humax závisí na teplotě relativní vlhkost se mění v závislosti na teplotě, i kdyžabsolutní vlhkost zůstává konstantní. Při ochlazení na rosný bod relativní vlhkost stoupne na 100 %.
Atmosférický rosný bod [ °C ]
Atmosférickým rosným bodem se rozumí teplota, na kterou se teplota lze ochladit atmosférický vzduch ( 1 bar abs ), aniž by došlo ke srážkám. Atmosférický rosný bod má pro pneumatické systémy malý význam. pro pneumatické systémy.
Tlakový rosný bod [ °C ]
Tlakový rosný bod znamená teplotu, na kterou se stlačený vzduch ochladí. lze ochladit bez srážení kondenzátu. Tlakový rosný bod závisí na konečné kompresi tlaku. Pokud tlak klesá, klesá i tlakový rosný bod. s ním. Vzduch obsahuje vodu ve formě vlhkosti. Protože vzduch může být stlačit a voda ne, když je vzduch stlačen.
se voda sráží ve formě kondenzátu. Maximální vlhkosti vzduchu závisí na teplotě a objemu. Je to nezávisí na množství. Atmosférický vzduch si lze představit jako vlhkou houbu. Může pojmout určité množství vody, když je uvolněná. Pokud je však zmáčkneme, část vody vyteče. Část vody se vždy zůstane v houbě bez ohledu na to, jak silně ji zmáčkneme. Při stlačení 6,5 m3 vzduchu na tlak 10 barů, při konstantním teplotě se ve vzduchu vysráží 181,108 g vody. ve formě kondenzátu. Tlakovým rosným bodem se rozumí teplota, na kterou se teplota lze stlačený vzduch ochladit, aniž by se vysrážel kondenzát. Tlakový rosný bod závisí na konečné kompresi tlaku. Pokud tlak klesá, tlakový rosný bod se snižuje.
www.kvalifikace-validace.cz
Všechna práva vyhrazena.
Kontakt
-
Email: info@kvalifikace-validace.cz
Telefon:
+420 735 359 289
(jazyk: čeština)
+420 735 359 545 (jazyk: angličtina, polština)